De talloze Red Star Line-artefacten getuigen van de promotiecampagnes die de rederij heeft gevoerd. Want ondanks de prijsafspraken en de quota is de concurrentiestrijd over het migrantentransport steeds intens gebleven. De grote rederijen vochten om regeringssteun; pers en politici werden in de watten gelegd met gratis overtochten en goodwilldiners.
Marketingstrategie
Voorwerpen als agenda’s, kalenders, grote affiches, luxueuze brochures en scheepsmodellen passen in een groots opgezette marketingstrategie. Op de wereldtentoonstellingen pakten de rederijen uit met scheepsmodellen. Affiches hingen uit in herbergen en reisbureaus. De namen van de schepen werden zorgvuldig uitgekozen: die van Red Star Line eindigen op –land om de herkenbaarheid te bevorderen.
Pareltjes commercieel drukwerk
De communicatie en publiciteit van de maatschappij leverden pareltjes op van commercieel drukwerk. Haar affiches liet de rederij ontwerpen door de groten van de affichekunst, die op dat ogenblik in België hoogtij vierden. Henri Cassiers, die ook het leeuwendeel van de prentbriefkaarten ontwierp, is een van de bekendste affichekunstenaars uit de belle époque. Het drukwerk benadrukte de link met Antwerpen: redezichten van Antwerpen op de achtergrond, soms in combinatie met de skyline van New York, waren erg in trek. De graficus Edward Pellens ontwierp houtsneden met gezichten op het oude Antwerpen.