Red Star Line Museum streeft ernaar om zijn digitale toepassingen zo toegankelijk mogelijk te maken. Dit doen we in overeenstemming met het Vlaamse bestuursdecreet .
Iedereen moet de informatie op www.redstarline.be eenvoudig kunnen gebruiken en bekijken, dus ook slechtzienden, blinden, slechthorenden, doven en personen met een andere beperking. Deze toegankelijkheidsverklaring geeft aan in welke mate deze website voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines versie 2.1 niveau AA of kortweg WCAG 2.1 niveau AA.
Deze toepassing voldoet gedeeltelijk aan de richtlijnen. Onderaan sommen we de resterende werkpunten op inclusief een plan van aanpak, planning en alternatieven indien beschikbaar.
Opstelling van deze toegankelijkheidsverklaring
Deze toegankelijkheidsverklaring is opgesteld op 20 november 2020
De toegankelijkheid van www.redstarline.be werd laatst gecontroleerd via een WCAG-onderzoek, uitgevoerd door een onafhankelijk gecertificeerd expert.
De toegankelijkheidsverklaring is voor het laatst herzien op 20 november 2020.
Feedback en contactgegevens
Hebt u opmerkingen of ervaart u toegankelijkheidsproblemen die nog niet zijn aangepakt en niet vermeld zijn als werkpunt? Laat het ons dan weten.
Stuur een e-mail naar info@antwerpen.be of bel naar +32 3 22 11 333.
We streven ernaar om u een antwoord te bezorgen binnen de 7 werkdagen.
Ombudsvrouw
Bent u niet of onvoldoende geholpen? De ombudsvrouw behandelt uw melding als u uitgepraat bent met de stad, dus als u eerst uw probleem hebt voorgelegd aan de stad zelf. Zij behandelt uw melding onafhankelijk en bemiddelt waar mogelijk.
Stuur een e-mail naar ombudsvrouw@antwerpen.be, bel naar +32 800 94 843 (gratis nummer) of ga langs op haar kantoor aan het De Coninckplein 25, vlakbij de bibliotheek Permeke. De ingang ligt in de Muizenstraat en de openingsuren vindt u op: www.antwerpen.be/ombudsvrouw.
Openstaande werkpunten
Om helemaal te voldoen aan de WCAG, moeten we nog enkele inspanningen leveren. Die sommen we hieronder op.
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
Lever tekstalternatieven voor alle niet-tekstuele content, zodat die veranderd kan worden in andere vormen die mensen nodig hebben, zoals grote letters, braille, spraak, symbolen of eenvoudiger taal.
Werkpunt 1
Sommige afbeeldingen hebben geen alternatieve tekst of hebben een incorrecte alternatieve tekst
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 1.1.1. Niet-tekstuele content
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Deze informatie is niet leesbaar of raadpleegbaar voor sommige bezoekers
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Zij streeft ernaar om het op te lossen in het vierde kwartaal van 2021
Werkpunt 2
We bieden audiovisuele inhoud aan die niet beknopt is beschreven
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 1.1.1. Niet-tekstuele content
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 2
Gevolg
Deze informatie is niet of moeilijk leesbaar of raadpleegbaar voor sommige bezoekers
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Deze website wordt vernieuwd in 2022. Het probleem wordt opgelost bij deze vernieuwing van de website.
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
Lever alternatieven voor op tijd gebaseerde media.
Werkpunt 1
Sommige video's op onze website hebben geen ondertitels en/of audiobeschrijvingen
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Bezoekers met een visuele of auditieve beperking zullen het moeilijk vinden om de inhoud te gebruiken of te begrijpen
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Deze website wordt vernieuwd in 2022. Het probleem wordt opgelost bij deze vernieuwing van de website.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
Creëer content die op verschillende manieren gepresenteerd kan worden (bijvoorbeeld eenvoudiger lay-out) zonder verlies van informatie of structuur.
Werkpunt 1
De koppen en tussentitels zijn niet overal op de juiste manier gemarkeerd
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 1.3.1 Info en relaties
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Bezoekers met een visuele beperking zullen het moeilijk vinden om de inhoud te gebruiken of te begrijpen
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Zij streeft ernaar om het op te lossen in het derde kwartaal van 2021
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
Maak het voor gebruikers gemakkelijker om content te horen en te zien, waaronder scheiding van voorgrond en achtergrond.
Werkpunt 1
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 1.4.10 Reflow
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Het mobiele menu is niet bruikbaar in landscape mode. Informatie is soms niet leesbaar of raadpleegbaar voor sommige bezoekers.
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Deze website wordt vernieuwd in 2022. Het probleem wordt opgelost bij deze vernieuwing van de website.
Werkpunt 2
Sommige onderdelen op onze website zijn niet goed bruikbaar voor mensen die kleurenblind zijn.
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 1.4.3 Contrast (minimum)
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 2
Gevolg
Informatie is soms moeilijk leesbaar voor slechtziende bezoekers.
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Deze website wordt vernieuwd in 2022. Het probleem wordt opgelost bij deze vernieuwing van de website.
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
Maak alle functionaliteit beschikbaar vanaf een toetsenbord.
Werkpunt 1
Sommige onderdelen op onze website zijn niet bruikbaar voor mensen die enkel een toetsenbord kunnen gebruiken
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 2.1.1 Toetsenbord
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Deze informatie is niet leesbaar of raadpleegbaar voor sommige bezoekers
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Deze website wordt vernieuwd in 2022. Het probleem wordt opgelost bij deze vernieuwing van de website.
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
Lever manieren om gebruikers te helpen navigeren, content te vinden en te bepalen waar ze zijn.
Werkpunt 1
Sommige links zijn niet herkenbaar voor toetsenbord- en screenreadergebruikers.
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 2.4.3 Focusvolgorde
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Informatie is soms niet raadpleegbaar voor sommige bezoekers (gebruikers van een screenreader of spraakcommando's).
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Deze website wordt vernieuwd in 2022. Het probleem wordt opgelost bij deze vernieuwing van de website.
Richtlijn 3.1 Leesbaar
Maak tekstcontent leesbaar en begrijpelijk.
Werkpunt 1
Sommige pagina's op onze website worden mogelijk niet voorgelezen in de juiste taal
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 3.1.1 Taal van de pagina
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Bezoekers met een visuele beperking zullen het moeilijk vinden om de inhoud te gebruiken of te begrijpen
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Zij streeft ernaar om het op te lossen in het vierde kwartaal van 2021
Richtlijn 4.1 Compatibel
Maximaliseer compatibiliteit met huidige en toekomstige user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Werkpunt 1
Gebruik van HTML5-elementen in een XML doctype
WCAG 2.1 A/AA Succescriteria waaraan niet is voldaan
- 4.1.1 Parsen
Gevolg, aanpak en alternatief voor werkpunt 1
Gevolg
Blinden of slechtzienden die een screenreader gebruiken zullen het moeilijk vinden om de inhoud te gebruiken of te begrijpen
Plan van aanpak
Onze webredactie is op de hoogte van het probleem. Deze website wordt vernieuwd in 2022. Het probleem wordt opgelost bij deze vernieuwing van de website.
Toegankelijkheid PDF-documenten
Er staan PDF’s op onze website die niet volledig toegankelijk zijn. Ondervind je een probleem bij het lezen of invullen van een document, neem dan contact op met ons op rsl_balie@antwerpen.be. Wij engageren ons dan om een toegankelijke versie te bezorgen binnen de 7 werkdagen.
Bijkomende maatregelen om de toegankelijkheid te bevorderen
De volgende maatregelen werden genomen om naleving van richtlijnen te bevorderen:
- Toegankelijkheid is opgenomen in onze communicatiestrategie.
- Toegankelijkheid is opgenomen in de waarden van onze organisatie.
- Toegankelijkheid is opgenomen in ons interne beleid.
- Toegankelijkheid is een essentieel onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie en een vast onderdeel van ons aankoopbeleid.
- Onze medewerkers worden ondersteund en aangespoord om hun kennis over toegankelijkheid up-to-date te houden en te vergroten.