Op donderdag kwamen er verschillende groepen langs. Zowel cursisten die Nederlands leren als Nederlandstaligen namen deel aan de SamenLees-activiteiten. Hierbij leest een gids de groep voor uit verhalen en gedichten over migratie uit de collectie van het museum en ontspint zich een authentiek gesprek. Na het SamenLezen vonden beide groepen elkaar op het Upper Deck van het museum (eerste verdieping in De Loods), waar vrijwilligers (die Nederlands leren) hen met koffie en thee verwelkomden.
Vrijdag werd de week afgesloten met twee activiteiten voor OKAN leerlingen (Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers) uit Merksem en Karel de Grote Hogeschool studenten sociaal werk. Na een beknopte introductie over het museum, konden ze in gemengde groepjes deelnemen aan de taalactiviteiten.
De ene helft van de groep trok met ‘Kijk en Vertel’ naar de vaste presentatie in het museum. Via deze methodiek kijk je in gemixte duo’s naar hetzelfde werk (een foto, een object of schilderij) en kom je via open vragen tot een fijn gesprek.
De andere helft ging ondertussen aan de hand van speeddates en voorbeeldvragen met elkaar in gesprek.
Het was een boeiende week vol verrassende ontmoetingen.
foto's: Tom Cornille